YUSUFELİ
BARAJ KÖPRÜLERİ

Türkiye’nin en büyük barajı olan Yusufeli Barajı inşaatı dolayısıyla yerleşim yerleri baraj gölü altında kalmıştır. Bu durum, bölgenin karayolu ağının yeniden düzenlenmesini gerektirmiştir. Çoruh Nehri üzerinde inşa edilen ve Türkiye’nin en büyük barajı olan Yusufeli Barajı’nın hayata geçirilmesiyle birlikte, baraj gölü altında kalan yerleşim yerleri ve altyapı ciddi düzenlemeler ve yenileme çalışmaları gerektirmiştir.


Baraj gölü altında kalan yerleşim yerlerinin tahliyesi, yeniden yerleşim alanlarının oluşturulması ve bölgedeki halkın sosyal ve ekonomik düzenlerinin korunması amacıyla kapsamlı planlama süreçleri yürütülmüştür. Bunun yanı sıra, baraj gölü nedeniyle su altında kalan karayolu ağı da yeniden projelendirilmiştir. Yeni yollar sayesinde ulaşım hem daha güvenli hem de daha hızlı hale gelmiş; bu durum, bölgenin ekonomik ve sosyal gelişimine katkıda bulunmuştur. Ayrıca, projenin gerçekleştirilmesi sırasında kullanılan mühendislik çözümleri ve yenilikçi yaklaşımlar, Türkiye'nin altyapı projelerindeki kapasitesini ve potansiyelini bir kez daha ortaya koymuştur.

İnşaat

Yusufeli Baraj Köprüleri
Yapım Metodolojisi

Merkez Viyadüğü, Dengeli Konsol tekniğiyle planlanmış ve bu yönteme göre altyapı kısmen tamamlanmışken, su tutma çalışmalarının çakışması sonucu teknik değiştirilmiştir. Öncelikle, 165 metre olan orta açıklıklar için yeni orta ayaklar inşa edilerek açıklık 82,5 metreye düşürülmüştür. Bu açıklıkları, ilave geçici ayaklar yapılmaksızın “İtme – Sürme” yöntemiyle geçebilmek için üst yapı enkesiti çok daha hafif bir ortotropik çelik tipe dönüştürülmüştür. Yapı geometrisinin kısmen kurp (eğri) ve kısmen doğrusal olması nedeniyle, üst yapı her iki kenar ayaktan ayrı ayrı sürülerek inşa edilmiştir. Planlandığı şekilde, 3 viyadük “Dengeli Konsol” yapım yöntemiyle inşa edilmiştir. Bu yöntemde, üst yapı için gerekli beton, betonarme donatısı ve öngerme donatısı gibi temel malzemelerin kalıp arabalarına taşınması, arka ayaklarda kurulu kule vinçler vasıtasıyla gerçekleştirilmiştir.


Ayak yükseklikleri yer yer 150 metreye ulaşan bu viyadükler, bölgenin ulaşım altyapısına önemli bir katkı sağlamıştır. Toplam uzunluğu 2.209 metreyi bulan ve 35.000 m² alan üzerinde inşa edilen dört viyadük tamamlanmıştır. Viyadüklerden üçü "Dengeli Konsol", biri ise "İtme-Sürme" yöntemi ile inşa edilmiştir.


- Arazi koşulları, derin vadi yapısı ve büyük köprü açıklıklarından dolayı özel tasarım teknikleriyle projelendirilmiştir.

- Proje Karadeniz ile Doğu Anadolu Bölgesi'ni birbirine bağlamaktadır.

- Yükseklikler 152 metreye ulaşmıştır.

- Artvin-İspir aksı 15,5 km kısalmıştır.

- Yusufeli merkezden Artvin’e gidiş-geliş süresini 25 dakika kısaltmıştır.

- 3 Viyadük dengeli konsol olarak, son viyadük ise itme-sürme yöntemiyle yapılmıştır.